Sunday, July 19, 2015

Raskausrutiinit

Ajattelin tässä rakenneultraa odotellessa, kun ei oikein mitään muuta pysty ajattelemaan, niin kirjoitella näistä raskauden aikaisista elämänmuutoksista, joita olen tehnyt. Aika pieniä juttuja ja ihan mun omia valintoja, jokainenhan tekee just niin kuin parhaaksi näkee. Jos tulee jotain vinkkejä mieleen, mitä multa uupuu / teen väärin, niin kertokaa ihmeessä!

- Aamulla otan raskausvitamiinin ja maitohappobakteerin (jälkimmäisen lisäsin vasta myöhemmin mukaan katsottuani yhden dokumentin, jossa puhuttiin sikiöaikaisesta suolistobakteerien kehityksestä)

- Illalla rasvaan (Erisan) tai öljyän (Bio Oil, kylmäpuristettu kookosöljy, ihan sellanen ruokailuun tarkoitettu) joinain päivinä koko kropan tai sitten vaan mahan ja selän raskausarpien välttämiseksi

- Pidän jalkoja ylhäällä ja ei-ristissä aina muistaessani suonikohjujen välttämiseksi (kun niitä oli jo nyt tulolla). Yritän muistaa myös tehdä varpaille nousuja esim. hampaita pestessä samasta syystä.

- Huomasin, että kroppaan alkaa tulla erilaisia jumituksia ja oon aloittanut tekemään muutaman joogaliikkeen aamuisin.

- Lantiopohjalihaksia jumppaan muistaessani.

- Pakolliset ruokahommat ja alkoholihommat tietty. Mutta nekin maalaisjärjellä. Olen siis juonut puolilasia viiniä ja superkylmää Cavaa (aijettä) muutaman kerran. Makean välttelyä olen jatkanut vaihtelevalla menestyksellä. Ruokailumäärät olen pitänyt täysin samoina kuin ennen raskaustta paitsi että syön nykyään myös ennen lounasta välipalan eli yhteensä 6 ateriaa päivässä. Makean välttely ja ruokarytmi siis arkena, viikonloppuna tehään niinku huvittaa :) Paitsi ei juoda kaljaa!

- Liikunnassa olen siirtynyt vähän kevyempiin versioihin. Alkuun mua hengästytti koko ajan niin paljon, että hölkkälenkit vaihtuivat kävelyyn ja salilla teen vähän kevyempää ohjelmaa.

- En oo kohta pariin vuoteen värjännyt hiuksia enkä oo sitä nytkään tehnyt. Oon vähentänyt muutenkin kemikaalien käyttöä. Se ei ole ollut mulle hankalaa, koska en laita hiuksia juurikaan ja meikkaankin aika vähän. Kynsilakkaa en ole käyttänyt raskausaikana tarkoituksellisesti, paitsi nyt ostin ekokynsilakkaa, jotta saisin "kesän" ja raskausvitamiinien kasvattamat kynnet säilymään hyvinä parin viikon päästä koittaviin häihin! Shampoon ja saippuan vaihdoin myös ekoon. Seuraava dödö on myös joku vähän tarkemmin valittu. Tää menee ehkä jonkun mielestä "turha panikointi" -lokeroon, mutta ei ole aiheuttanut mulle mitään stressiä vaan on tullut aika luonnostaan..

- Soittelen tuutulaulua vatsalle sellaisina iltoina, kun tunnen Tipun olevan hereillä nukkumaan mennessä. En soita, jos en tunne liikkeitä, etten herätä sitten sillä laululla. Voi tulla ihan väärä kuva siitä, miksi sitä soitellaan :D

- Painoa seuraan satunnaisesti. Se aihtelee parin kilon sisään viikoittain mulla ihan normaalisikin eli turha liian tarkkaan kytätä. Nyt sitä on tullut jäädäkeen lisää noin 2 kiloa eli melko maltillisesti vielä. Painonnousu stressaa jonkun verran, koska viimeisen vuoden aikana olen sitä alemmas onnistunut ruokaremontin ja liikunnan ansiosta hilaamaan, mutta koitan nyt tajuta sen, että kuuluu asiaan. Kuten Aada tokaisi viime viikolla kun sanoin eräässä keskustelussa "Jos se onkin paksuna?" että "Ite oot paksuna!" Aivan!

No comments:

Post a Comment