Thursday, December 14, 2017

Kumpi jää kotiin kun lapsi sairastaa?

Kainalossa vielä satunnaisesti yskivä pieni ihminen. Telkkarissa Hei Taavi ja sylissä kannettava tietokone. Yhdellä kädellä töissä, toisella äitinä kotona. Koska jos siirrän: "Haluu äiti sylii".

Arvo oli kokonaisen viikon kipeänä ja kotihoidossa. Hänellä oli korva- ja keuhkoputkentulehdus. Tällä kertaa kuumettakin. Nyt alkaa jo helpottaa ja tänään hän lähti tarhaan.

Tällä kertaa Arvo on ollut selvästi aiempia kertoja kipeämpi ja ollut todella väsynyt ja harmissaan. Useissa muissa korvatulehduksissa ainoa oire on ollut satunnainen yskä. Tullut välillä vähän yllätyksenä energisen ja iloisen taaperon diagnoosit. Kaupan päälle saa aina reippaasti paskamutsifiilistä, siihen ei tarvita erillistä reseptiä.

Arvolle tuli viime keväänä karkeasti arvioituna noin 15 sairauspäivää päiväkodista eli yhteensä kolmisen viikkoa. Aika paljon, sillä arvioisin että minulle henkilökohtaisesti on työelämässä ehkä kertynyt sairaspäiviä tuon verran tai korkeintaan vähän päälle. Työvuosia on takana kuitenkin jo yli 15 (what, olenko näin vanha?!).

Olemme mieheni kanssa töidemme puolesta aika eri arvoisessa asemassa, mitä Arvon sairasteluun tulee.

Mieheni voi olla pois töistä kolme päivää esimiehen luvalla. Minun täytyy toimittaa ensimmäisestä poissaolopäivästä alkaen sairaustodistus. Nämä käytännöt koskevat siis sekä omia sairastumisia että lapsen.

Siispä jokaisesta lämmön noususta, oksennuksesta, flunssan aiheuttamasta väsymyksestä Arvo pitää viedä lääkäriin, jos minä olen aikeissa jäädä kotiin. Tämä tarkoittaakin, että se on usein mieheni joka lasta nämä satunnaiset päivät kotona hoitaa. Jos tilanne vaatii lääkäriä, sitten kotiin olen jäänyt minä.

Onneksi meillä on Arvolle vakuutus, sillä jos minun hoitovuoroni vaatisi aina terveyskeskusreissun jäisin varmasti vielä harvemmin kotiin.

Minun työpaikkani on monessa asiassa todella joustava ja esimerkiksi etätöiden tekeminen onnistuu koska vaan. Omat pikkuflunssat usein hoituvatkin muutaman päivän levolla etätoimiston merkeissä eikä sairauslomaa niitä varten tarvita.

Ja vaikka olin Arvon kanssa sairauslomalla lääkärintodistuksella, mutta päätin hoitaa aamulla ne tärkeimmät alta pois. Vaikka ei olisi tosiaan tarvinnut.

Kannattaa tarkistaa omalta työpaikalta käytäntö lapsen sairastuessa, sillä niissä on paljon eroja. Lakisääteinen väliaikainen hoitovapaa ei ole palkallinen, mutta TESsissä usein on näin määrätty.

Lisäksi tähän 3-4 päivän hoitovapaaseen voi liittyä muita erikoisehtoja.  Jotkut työnantajat esimerkiksi määrittelevät, että tämä päivät kuluvat heti lapsen ensimmäisestä sairauslomapäivästä olet sitten itse kotona lapsen kanssa tai vapaalla tai hommannut mummon ja töissä. Meillä onneksi nuo kolme päivää saa käyttää niin kuin tarve vaatii. Tässä tapauksessa minä olin kotona viime viikon torstaina ja nyt tällä viikolla keskiviikon.

Ja kuten mainitsin jo aiemmin, onneksi meillä on ihanat isovanhemmat <3 p="">

No comments:

Post a Comment